Sök:

O, aj, aj, aj, aj buff..." - barns uttryck för smärta samt sjuksköterskans bedömning

Tidigare ansåg man att barn inte kunde uppleva och känna smärta för att deras nervsysteminte var fullt utvecklat. I början av 1980-talet utfördes vissa operationer av prematura ochnyfödda barn med enbart muskelrelaxantia och lustgas. De senaste 20 åren har forskning påområdet bedrivits och många studier har visat att barn i stor utsträckning underbehandlats ochderas smärta har undervärderats. Eftersom smärta är en subjektiv upplevelse kan det varaväldigt svårt att göra en adekvat smärtbedömning. För att kunna skatta någon annanmänniskas smärta måste man förstå det språk som personen uttrycker sig med. ComfortTheory skildrar patientcentrerad omvårdnad och beskriver välbefinnande och dess betydelseför patienter och deras hälsa. Människan har olika typer av behov. Genom att sjuksköterskanmöter och arbetar för att tillgodose dessa behov kan patienten uppleva befrielse, lugn ochlindring samt transcendens. Syftet med litteraturstudien är att beskriva hur barn, 0-6 år,uttrycker upplevelsen av smärta samt hur sjuksköterskans bedömning av barns smärta sker.Litteraturstudien byggde på tio vetenskapliga artiklar. Resultatet visade att barn uttrycktesmärta verbalt bl.a. med ord och ljud och icke-verbalt med t.ex. gråt, jämmer och gnäll.Smärtuttrycken var även fysiologiska såsom ökad hjärtfrekvens och förändratandningsmönster. Grimasering och påverkat rörelsemönster var ansiktsuttryck respektivekroppsliga uttryck för smärta. Sjuksköterskan använde sig av en rad olika symtom och teckeni sin bedömning av barns smärta exempelvis gråt och hjärtfrekvens. Kunskap, erfarenhet ochutbildning påverkade antalet använda indikatorer. Då alla barn är olika och unika kanuttrycken skilja sig mycket åt. Ökad kunskap hos sjuksköterskor skulle kunna leda till störreförståelse för barns smärta. Det kan också leda till att sjuksköterskan bättre kan smärtbedöma,hantera och lindra barns smärta.

Författare

Linda Pettersson Evelina Melin

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..