Nyhamnen - länk mellan stad och vatten
Fysisk planeringSpatial planning - housingSpatial planning - recreationSpatial planning - commerceStadsförnyelseMalmöHamnprojektVattenfront
Malmö är en stor stad vid vatten men ändå utan kännbar vattenkontakt. Avsikten
i detta examensarbete har därför blivit att undersöka vad detta beror på och
hur man skulle kunna föra in vattenkontakten i staden igen.
Nyhamnen utgör idag en del av den aktiva hamnen i Malmö, men pekas i
Översiktsplan för Malmö 2000 ut som område för framtida stadsbebyggelse. Den
bakomliggande orsaken till detta är att hamnverksamheten, som här utgörs av
färjetrafik, planeras flyttas till bättre lägen i hamnens norra delar. Eftersom
Nyhamnen ligger mycket centralt i förhållande till Malmö centrum blev detta
område intressant att studera som möjlig länk mellan stad och vatten.
Del ett i arbetet fokuserar på hur Malmös vattenfront ser ut och hur den
används. Som bas för undersökningen ligger en studie från 1996 gjord av två
amerikanska forskare inom stadsbyggnad, Ann Breen och Dick Rigby. De har under
många år studerat vattenfronter över hela världen och kommit fram till att nya
byggprojekt kan delas in i olika kategorier efter användningsområde. Studien av
Malmö visar att stadens gränser har flyttats ut i havet under senare
århundraden, eftersom hamnanläggningar och industriområden byggts på utfylld
mark. Detta är grunden till att staden förlorat vattenkontakten. Den utfyllda
marken har fått två olika användningsområden: rekreationsområden samt hamn- och
industriområden.
I del två beskrivs Nyhamnen och dess förutsättningar. Här framkommer att det är
ett splittrat område med både kvaliteter och problem. Kvaliteter är till
exempel områdets vattennära läge, de många kajerna som kan utnyttjas för
promenader, men också en del av den bebyggelse och de verksamheter som finns
idag. Problem är exempelvis bullerstörningar från järnväg och hamnverksamhet,
oanvändbar mark i norr på grund av ett riskområde samt att Nyhamnen separeras
från övriga staden av kraftiga barriärer.
I del tre presenteras förslaget för utformningen av Nyhamnens nya stadsdel.
Först diskuteras nya fysiska kopplingar mellan innerstaden och Nyhamnen och en
ny gång- och cykelbro över bangården föreslås. Kajerna utformas så att de blir
lockande för invånarna, en nya kanal grävs fram inne i området och gatorna
utformas så att de erbjuder siktlinjer och gena vägar till intressanta platser
vid vatten. Nya offentliga byggnader förläggs till centrala platser och blir
naturliga dragpunkter längs Nyhamnens kajer. I övrigt blir Nyhamnen en stadsdel
för ca 6000 nya invånare med en blandning av bostäder, kontor, handel,
restaurang- och nöjesutbud som har goda förutsättningar att bli en naturlig
förlängning av Malmö centrum.