Sök:

Nyetablering i Ryssland av svenska småföretag

en vägledning


Syftet med vår uppsats är att beskriva vad svenska småföretagare bör tänka på vid en nyetablering av ett tillverkande småföretag i ryska Barentsområdet. Vi har studerat två företag för att kunna beskriva hur de gått tillväga och vilka problem de stött på vid en ny etablering. Vår empiriska studie visade sig även stämma mycket väl överens med vår teoretiska studie. För att lyckats med nyetablering i Ryssland så har vi har kommit fram till följande slutsatser. Företagen bör ha ett majoritetsägande och ha pålitlig svensk personal på plats för att leda arbetet. Företaget och dess personal måste vara engagerad och vara genuint intresserad av Ryssland och dess kultur samt kunna bygga nätverk och skapa goda kontakter och relationer. De bolagsformer vi har kommit fram till och rekommenderar är ett slutet aktiebolag (ZAO) samt ett andelsföretag med begränsat ansvar (OOO). Oavsett om företagandet sker helt i egen regi eller med en samarbetspartner förordar vi majoritetsägande. Media ger ofta en negativ bild av den ryska marknaden som skrämmer företagare, tvärtom så visar de studerade företagen upp en annan och positiv bild av Ryssland. De rekommenderar andra företag att ta steget som de själva gjorde.

Författare

Jan Eriksson Tomas Sandberg

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..