Sök:

Nyckeltal i kunskapsintensiva företag

En studie av fyra IT-konsultföretags prestationsmätning

Under de senaste två decennierna har olika modeller och metodologier influerat internredovisningen i riktning mot att ta hänsyn till fler faktorer än rent finansiella. Nyckeltal hämtade ur verksamhetens olika områden ska väljas på ett sådant sätt att de tydligt återspeglar huruvida företaget lyckas med sin strategi. Dessa tongångar har inte fått fullt gehör bland de fyra företag som undersöks i denna studie. De undersökta företagen, Ångpanneföreningen, Capgemini, HiQ och Mogul, verkar helt eller delvis i IT-konsultbranschen, och kan alltså klassificeras som kunskapsintensiva. Detta gör dem till goda kandidater för modernare redovisningskoncept, eftersom de inte verkar i en traditionell bransch där tillverkning och logistik dominerar internredovisningen. Oavsett metodologi utgörs grunden i internredovisningen av nyckeltal hämtade främst inom organisationen, och det är just förekomsten och användningen av dessa som utgör studiens grundfrågeställning. Resultaten visar att endast beläggningsgraden egentligen är ett genomgående nyckeltal för IT-konsultföretag, och att företag kan utveckla mätsystem av varierande komplexitet beroende på storlek och uttalad strategi. Bland de fyra undersökta företagen kan ingen övergripande uppsättning nyckeltal identifieras, men samtligas användning av nyckeltal skiljer sig från den teoribildning som förespråkar att företagets strategi ska omvandlas till en rad nyckeltal.

Författare

Anders Bern Alexander Tarnowski

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..