Sök:

Nyckeltal för typgator vid vinterväghållningen i Luleå kommun

Detta examensarbete har gjorts i uppdrag av Avdelningen för ?Gata & Trafik? vid Luleå kommun. Projektet har handlat om framtagning av nyckeltal för typgator vid vinterväghållningen i Luleå kommun. Anledningen till detta är avsaknaden av tillförlitliga nyckeltal för vinterväghållningen. Som det ser ut i dagsläget så jämförs inte kommunerna på lika villkor. I projektet har Porsövägen valts till typgata detta med anledning av att den är representativ för kommunen. Porsövägen har mäts upp med ett karthanteringsprogram, (AutoKa-Vy) och mätningar i tid för de olika aktiviteterna har gjorts. De aktiviteter som studerats är plogning med efterarbete, isrivning med efterarbete och sandning med sandupptag. Det är inte bara tiden som tagits i beaktning utan parametrar som trafikstörning, snödjup, temperatur, tid på dygnet. Vinterväghållningen i Luleå kommun omfattar montering av vägkantmarkeringar, plogning, traktorarbete efter plogning (efterarbete, siktröjning mm) bortforsling och flyttning av snö med lastbil eller traktor, isrivning och snödikning. Till vinterväghållningen hör även halkbekämpning med sandning/grusning och sand-/grusupptagning. Det är avdelningen för Gata & Trafik på tekniska förvaltningen som ansvarar för vinterväghållningen i kommunen. Varav 15-20 % av utförandet görs av egna maskiner och resten ligger på entreprenörer. Utkallningen vid snöfall sker av en beredskapschef, utkallningen sker i två nivåer med startkriterierna 4- 12 cm snö. Hänsyn tas till snökonsistens temperatur och vind. De gator som ingått i undersökningen är Porsövägen och Kråkörvägen. Tanken bakom detta var att studera om skillnader fanns mellan gatorna och om utförandet skiljde sig åt. Porsövägen som blev huvudgata utfördes i egen regi och Kråkörvägen plogades av BDX. Den sistnämnda undersöktes bara en gång men vid samma plogtillfälle som Porsövägen Under vintern 2004/05 utfördes det 19 plogningar med efterarbete varav 7 uppmättes fysiskt. Utifrån dessa mätningar räknades ett snitt fram. När det gäller isrivning med efterarbete så utfördes det 5 stycken varav en uppmättes fysiskt. Det sandades 87 gånger på Porsövägen varav en uppmättes. Den totala tiden för plogning med efterarbete blev 0,8 timmar. Det som kommit fram i mätningarna är att det är tiden på dygnet som gör största skillnad på tiden. Detta på grund av trafikbelastningen i korsningarna framför allt korsningen Björkskataleden/Porsövägen. Isrivningen med efterarbete tog 1,62 timmar samt sandningen 0,075 timmar. Sandupptagningen som blev den mest tidskrävande aktiviteten tog 3,9 timmar. Utifrån dessa tider har nyckeltal tagits fram för varje plogtillfälle från en utkallning till nästa utkallning för att få med alla aktiviteter. I denna rapport redovisas ett förslag på hur nyckeltalen kan utvecklas. I stora drag handlar det om att bryta ned vinterväghållningen i aktiviteter. Detta för att möjliggöra en likvärdig jämförelse med likvärdiga kommuner med likvärdiga förutsättningar.

Författare

Patrik Ruumensaari

Lärosäte och institution

Luleå/Samhällsbyggnad

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..