Sök:

Nybyggnation av GC-väg och bro mellan Björkskatan och Björsbyn


Vi har i denna rapport tagit fram ett lösningsförslag på en nybyggnad av gång- och cykelväg med broförbindelse mellan Björkskatan och Björsbyn. Syftet med hela projektet är att skapa en kortare och säkrare förbindelse mellan Björkskatan och Björsbyn. Bakgrunden till projektet är barn och vuxnas önskan om en bättre förbindelse mellan Björkskatan och Björsbyn. I nuläget finns det två alternativ att ta sig mellan Björkskatan och Björsbyn. De nuvarande vägarna upplevs som alltför långa och inte trafiksäkra för barn att färdas ensamma på. Vi har utvärderat tre olika alternativa lösningar av förbindelsen över Björsbyfjärden, samt två alternativ av förstärkningsmaterial till vägkroppen. Till passagen över Björsbyfjärden tittades det närmare på en träbro, en bankfyllning samt en stålbro. Vi beslutade att använda en snedkabelbro i trä och hyttsten som förstärkning i vägen. I den valda sträckningen på Björkskatasidan berörs endast Luleåkommun som markägare men på Björbysidan berörs 3 stycken privata markägare. Eftersom bron kommer att passera över Björsbyfjärden, så har vi tagit hänsyn till Innerfjärdsprojektet, som är ett hårt omdebatterat ämne i Luleå. Projektet omfattar en 1283 meter lång gång- och cykelväg tre meter bred med belysning och en bro på 138 meter. Kostnaden för projektet uppskattas till ca 4,6 Mkr, varav bron står för ca 3,3 Mkr och gång- och cykelväg står för ca 1,3 Mkr av de totala kostnaderna. Den största delen av markarbetena är planerade att utföras på hösten, sedan sker grusningen av vägarna på vintern för att dra nytta av tjälen för bärigheten i vägkroppen, på våren utförs resterande arbeten. Bron grundläggs på vintern och monteras på senvintern.

Författare

Mikael Aronsson Mathias Schagerström Per Svensson Robert Säthergren

Lärosäte och institution

Luleå/Yrkesteknisk högskola

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..