Sök:

Nuets förflutna


Syftet med den här uppsatsen var att utforma ett kursupplägg till A-kursen i historia på gymnasiet som utgår från perioden 1900-2009. Vi ville undersöka om man genom ett sådant upplägg kunde uppnå kursmålen och samtidigt skapa ett bra underlag för att fördjupa historiemedvetandet hos eleven. Historiemedvetande och genealogi var två centrala teoretiska begrepp i utformandet och utvärderingen av upplägget. I kursupplägget arbetar vi oss framåt genetiskt från år 1900 och gör genealogiska kopplingar till den tidigare historien. Perioden 1900-2009 delades in i 10 arbetsområden, där viktiga händelser och skeenden behandlades, och utifrån vilka genealogiska kopplingar gjordes. Vi fann att samtliga kursmål för historia A bör kunna uppnås med detta upplägg. Genom att fokusera på nutidsperspektivet i elevens historiemedvetande tror vi också att de övriga perspektiven förstärks, vilket förhoppningsvis leder till ett fördjupat historiemedvetande. De genealogiska kopplingarna i vårt kursupplägg tror vi förtydligar sambandet mellan nutid och dåtid och stärker den enskilde elevens uppfattning om sig själv och sin plats i historien.

Författare

Anders Böttinger Mattias Juelsson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..