Nuets förflutna
GenealogiHistoria AHistoriemedvetandeNutidshistoriaUtvecklingsarbeteDevelopment studyGenealogyHistory AHistory awarenessPresent history
Syftet med den här uppsatsen var att utforma ett kursupplägg till A-kursen i historia på
gymnasiet som utgår från perioden 1900-2009. Vi ville undersöka om man genom ett sådant
upplägg kunde uppnå kursmålen och samtidigt skapa ett bra underlag för att fördjupa
historiemedvetandet hos eleven. Historiemedvetande och genealogi var två centrala teoretiska
begrepp i utformandet och utvärderingen av upplägget. I kursupplägget arbetar vi oss framåt
genetiskt från år 1900 och gör genealogiska kopplingar till den tidigare historien. Perioden
1900-2009 delades in i 10 arbetsområden, där viktiga händelser och skeenden behandlades,
och utifrån vilka genealogiska kopplingar gjordes. Vi fann att samtliga kursmål för historia A
bör kunna uppnås med detta upplägg. Genom att fokusera på nutidsperspektivet i elevens
historiemedvetande tror vi också att de övriga perspektiven förstärks, vilket förhoppningsvis
leder till ett fördjupat historiemedvetande. De genealogiska kopplingarna i vårt kursupplägg
tror vi förtydligar sambandet mellan nutid och dåtid och stärker den enskilde elevens
uppfattning om sig själv och sin plats i historien.