Sök:

"Nu gör vi det här, och det här, och det här, och det här"

Tre musiklärares beskrivningar av undervisningens centrala innehåll i musik- och kulturskolan


Med modern medieteknik utvecklas nya sätt att kommunicera. Bland läsare av litteratur märks det inte minst. Tendensen, som blir allt tydligare, visar att amatörkritik fyller ett slags tomrum i litteratursamhället. Alltfler skriver rakt ut i bloggsfären om sina läsupplevelser, eller letar sig först fram till internetbokhandlares webbadresser. Det förekommer även att läsare skriver direkt till författare. Susanna Alakoski är en författare som har tagit emot tusentals läsarreaktioner sedan hennes roman Svinalängorna utgavs 2006. Hur dessa amatörers kritik kan beskrivas behandlas i denna uppsats utifrån 20 mail och läsarbrev, som författaren har ställt till förfogande. Undersökningsmaterialet omfattar även fyra bloggtexter och 20 recensioner, som publicerades i svensk dagspress i samband med utgivningen av romanen. Syftet var att analysera skillnader och likheter mellan amatörers och elitläsares kritik med närläsning som metod. Resultatet visar klart och tydligt att framförallt de olika perspektiven varierar. Medan amatörkritikerna anlägger personliga inifrånperspektiv anlägger elitläsarna mera analytiska och standardiserade utifrånperspektiv. Eftersom uppsatsen även omfattar en presshistorisk tillbakablick, för att förklara hur förutsättningarna för litteraturkritiken i svensk dagspress har förändrats, kan slutsatsen dras att marginaliseringen är tydlig idag. Utmaningen på dagspressens kulturredaktioner handlar därmed inför framtiden främst om att hitta nya former för professionell och intellektuell litteraturkritik.

Författare

Kristian Muotka Helena Tagesson

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Musikhögskolan

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..