Sök:

Normalitet, socialkapital och avfallsgenerering

En empirisk studie över hur sociala närmiljö inverkar på avfallsmängd


En ny värld har skapats med Internets möjligheter till marknadsföring med sociala medier i centrum. Det har satt marknadsföraren på okänd mark då sociala medier introducerar helt nya prövningar då konsumenten själv kan styra över det publicerade materialet som ett företag väljer att lägga ut. Kommunikationens tillvägagångssätt mellan en kund och ett företag har förändrats, och därmed även beteendemönstret för respektive part. Detta leder till många frågetecken som; hur går företaget tillväga? Behåller vi ett traditionellt angreppssätt? Aggressivt eller passivt? Viralt eller direkt?Studien tar an ett kvalitativt angreppssätt där två aktuella aktörer på marknaden har valts ut och därefter intervjuats. Det är två företag verkande inom varsin social medie-marknadsföring strategi, nämligen viral marknadsföring respektive direktmarknadsföring. Som primär informationsdata har delvis strukturerade frågor använts.Till hjälp för att besvara forskningsfrågorna och övriga frågetecken i problemdiskussionen har teorier utvecklats utifrån studiens grundteorier, viral och direktmarknadsföring.Båda av de intervjuade företagen tycks vara medvetna om att det nödvändigt att följa med i utvecklingen med social medie marknadsföring. De båda företagen tycks också bedriva framgångsrika marknadsföringskampanjer inom de båda marknadsföringsstrategierna viral och direkt marknadsföring. Kommunikationen är en gemensam nämnare för de båda marknadsföringsstrategierna. Det är även viktigt att nå rätt målgrupp vid rätt tidpunkt. Det går att hitta risker med båda nämnda strategier, men de ser ganska olika ut för respektive strategi. Att kunna definiera störningsmomentet och ta itu med det kan underlätta för budskapet.Viral och direktmarknadsföring är två vitt skilda strategier som används inom sociala medier. De båda tycks ändå vara framgångsrika strategier med stor utdelning då de verkar på rätt plattform. Det återstår att se hur social medie-marknadsföring kommer att formas i framtiden.

Författare

Elisabeth Olsson Häggquist

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Handelshögskolan vid Umeå universitet (USBE)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..