Sök:

Nollinstansiering av objektsargument - En fallstudie av verben läsa och döda


I denna uppsats undersöks nollinstansiering av objektsargument tillverben läsa och döda. Med andra ord undersöks användning av dessaverb utan uttryckt objekt, som i Erik låg på sängen och läste ochrökning dödar.Syftet med uppsatsen är tudelat. Det ena syftet är att undersöka vilkagrammatiska konstruktioner som förekommer tillsammans med verbenläsa och döda när objekten är nollinstansierade enligt indefinitnollinstansiering (INI) och definit nollinstansiering (DNI) (Fillmore1986). Det andra syftet är att undersöka om INI och DNI är sinsemellanlika vanligt i detta material, eller om den ena typen av nollinstansieringär vanligare än den andra. Varken de samförekommandekonstruktionerna eller fördelningen mellan INI och DNI har undersöktssystematiskt och empiriskt i tidigare studier. Denna uppsats bidrardärför med ett par nya iakttagelser beträffande nollinstansiering.Undersökningen visar att det finns konstruktioner somsamförekommer med och i många fall verkar gynna nollinstansiering.De vanligaste av dessa är adverbial-, hjälpverb- ochinfinitivkonstruktioner, samt olika typer av [V och V]-konstruktioner.Det finns också åtminstone ett fall där en konstruktion krävernollinstansiering av objektsargument, nämligen resultativen (jfr.Goldberg 1995, Jansson 2006, Lyngfelt 2007).Undersökningen visar också att INI är mer än tre gånger så vanligtsom DNI för verben läsa och döda, samt att ett och samma verb kanförekomma både i INI och DNI. Dock förekommer inte läsa ibetydelsen 'studera' i DNI utan enbart i INI. Läsa förekommer mednollinstansierat objektsargument i ungefär 19 % av verbets förekomsteri materialet, vilket kan jämföras med döda där motsvarande siffra ärcirka 9 %.De samförekommande konstruktionerna utgör ett mellanled mellan åena sidan diskursprominens och å andra sidan det faktiska språkligauttrycket. Studien visar därmed indirekt på vikten av att behandlalexikala, syntaktiska, semantiska och pragmatiska faktorer gemensamt,och undersöka hur dessa samverkar för att gynna nollinstansiering.

Författare

Johanna Prytz

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..