Sök:

Nöjda kontorshyresgäster under ombyggnadsprocessen

En beskrivning och analys av hur fastighetsbolag kan påverka de störningar som uppstår vid ombyggnad med kvarsittande hyresgäst


En av de större utmaningarna med ombyggnadsprojekt är de fall när det i byggnaden finns kvarboende eller andra brukare under tiden. En ombyggnad innehåller i regel både bygg- och rivningsarbeten som ofta medför störningar för människor som vistas i eller intill fastigheten. Samtliga störningar är påverkningsbara och kan vid god projektering och produktion minskas.Målet med examensarbetet har varit att ge konkreta förslag på hur ett fastighetsbolag kan arbeta för att öka hyresgästens kvalitetsupplevelse under en ombyggnad som sker i eller intill hyresgästens lokal. Detta har gjorts genom att identifiera vanliga störningar, genom att påvisa hur hyresgästen har påverkats av dessa störningar och genom att undersöka hur tidigare uppkomna störningar har hanterats.I samråd med fastighetsbolaget Vasakronan har tre ombyggnadsprojekt valts. På respektive ombyggnadsprojekt har kontorshyresgäster, intern projektledare och extern projektledare intervjuats.  Även observationer i form av platsbesök och litteraturstudier har genomförts.Studien har resulterat i förbättringsförslag till fastighetsbolaget. Ett av de viktigaste resultaten som studien visar är att ett fastighetsbolag genom tydlig information via olika informationskanaler och genom att säkra att de överenskomna tiderna för störande arbeten efterföljs, kan öka hyresgästens kvalitetsupplevelse vid en ombyggnad.

Författare

Victoria Olejnik Anna Nilsson

Lärosäte och institution

KTH/Byggteknik och design

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..