Sök:

Nivågruppering - Hur och Varför?

En kvalitativ studie med fokus på den organisatoriska nivågrupperingen inom matematiken på gymnasiet

Det övergripande syftet för denna uppsats är att beskriva en kategori av differentiering som används på gymnasieskolor för att individualisera det pedagogiska upplägget samt det matematiska stoffet. Differentieringen som undersöks är organisatorisk nivågruppering. Datamaterialet har insamlats genom intervjuer av lärare och enkäter till rektorer. Data som framkommit har transkriberats och tolkats utifrån litteraturstudien för uppsatsen. Resultatet visar på att organisatorisk nivågruppering används bland gymnasieskolorna trots att rektorer i en del fall menar på det motsatta. Differentieringen kategoriseras som en särskild stödåtgärd där resurser i form av tid, lokaler och lärare framhålls som kostsamma. Organisatorisk nivågruppering anses användas i ett gott syfte: att få så många elever som möjligt att uppnå betyget godkänt. Även om intentionen till användandet av proceduren är av godo så visar uppsatsen på att organisatorisk nivågruppering är en förhållandevis ?billig? stödåtgärd. Då det bland de undersökta kommunala skolorna inte finns någon specialpedagog ansluten till de nationella programmen. Nyckelord: organisatorisk nivågruppering, differentiering, särskilda stödinsatser, matematik. 

Författare

Martell Eriksson

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..