Sök:

News in teaching - student and teacher perspective

I vårt examensarbete undersöker vi hur en lärare arbetar med nyheter i undervisningen och hur elevernas uppfattning är kring detta. Vår undersökning bygger på intervju med läraren samt enkätutdelning till 23 elever från en klass i årskurs 5. Vi använder oss av b.la Vygotskjis sociokulturella perspektiv i vår undersökning samt tidigare forskning och studier om barns upplevelser av nyheter i undervisningen. Vårt resultat visade att både läraren och eleverna hade en positiv inställning till nyheter i undervisningen. Regelbundet visas nyhetssändningar i klassrummet via TV:n som sedan följs av diskussioner. Enligt läraren är detta arbetssätt bra eftersom diskussioner möjliggör för eleverna att bli intresserade, få utrymme att ventilera egna tankar och åsikter samt få svar på frågor som kan uppstå. Nyheter i undervisningen kan även leda till att fler ämnen integreras i undervisningen vilket enligt läraren ökar elevernas intresse men framförallt förståelse för omvärlden. Att de använder sig av TV:n som medium beror framförallt på att det är en policy som skolan har, men är enligt läraren ändå ett bra verktyg för att förmedla nyheter. Majoriteten av eleverna brukar läsa eller titta på nyheter och det medium de använder sig mest av var TVn. Det som de anser mest intressant är nyheter som handlar om andra barn men även olyckor. Politik är det område som eleverna anser som mest ointressant på grund av att de tycker språket är svårt.

Författare

Patricia Gardeli Rönnholm Mariam Ramadan

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..