Sök:

Neurodidaktik och matematik

En litteraturstudie om neurodidaktikens betydelse för matematikundervisningen


Ämnet neurodidaktik bygger på hjärnforskning och etablerade teorier inom det pedagogiska området. Syftet med vår studie är att dra slutsatser av de rön vi finner inom hjärnforskningen som studerar hur hjärnan fungerar i inlärningssammanhang. Vi har lyft fram ett antal förutsättningar för lärande i vår studie som alla får stöd i aktuell hjärnforskning. Dessa förutsättningar har vi kopplat samman med hur hjärnan utvecklas ur ett matematiskt perspektiv. Litteratursökningen har ägt rum i faktaböcker och databaser och för att få vägledning har vi kontaktat experter inom området. De slutsatser vi drar av våra sammanställda texter visar att kunskaper inom neurologin kan vägleda pedagoger i undervisningen. Vår slutsats är att neurodidaktik bidrar med viktig kunskap om hjärnan som kan lämna värdefulla tillskott för pedagoger i undervisningssammanhang i ämnet matematik och även i övriga ämnen. 

Författare

Lena Björkhagen Sounia Barsoum

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..