Network Coopetition ? Samarbete mellankonkurrerande aktörer inom hälso- och sjukvården
En fallstudie av vårdkedjan för patienter ibehov av neurokirurgisk vård inom Stockholms län ochGotlands län
Network coopetitionCooperationCompetitionHealth careValue creationKeyNetwork coopetitionSamarbeteKonkurrensHälso- och sjukvårdenVärdeskapande
Det övergripande syftet med den här avhandlingen var att utreda om network coopetition, samarbete mellan konkurrerande aktörer, kan öka värdeskapandet inom hälso- och sjukvården. Inom hälso- och sjukvården är network coopetition ett ämne som fått liten uppmärksamhet i tidigare studier. För att besvara syftet utvecklades en modell för network coopetition inom hälso- och sjukvården. Modellen applicerades sedan på en del av vårdkedjan för patienter i behov av neurokirurgisk vård.Resultaten från avhandlingen visar att: (1) Förutsättningarna för network coopetition i vårdkedjan för patienter i behov av neurokirurgisk vård är uppfyllda. (2) Det finns exempel på horisontell network coopetition i den studerade vårdkedjan. (3) Det existerar en diskrepans mellan hur aktörerna ser på sitt eget och de andra aktörernas värdeskapande. (4) Värdeskapandet bör utvärderas som ett gemensamt system där hänsyn tas till alla aktörer och utvärderas på process- nivå där hänsyn tas till alla intressenter.Dessa resultat leder fram till den övergripande slutsatsen är att network coopetition bör kunna öka värdeskapandet för högspecialiserade vårdkedjor med en stor andel inomlänspatienter.