Sök:

Nestlés CSV-koncept

En konsekvens av CSR eller av företagets kultur och kontext?

Företags sociala ansvar och hållbarhetsarbete har under de senaste 50 åren debatterats inom företagsekonomin, en benämning som används är CSR, Corporate Social Responsibility. Som teoretiskt begrepp har det kritiserats för att sakna entydighet eller en klar definition och det har lett till att vad olika företag praktiskt implementerar kallas CSR fastän de aktiviteter som utförs kan vara av väldigt olika karaktär. Nyinstitutionell teori förklarar det med att specifika företag översätter teoretiska idéer inom sin egen kontext, och därav följer olikheterna. Ekonomerna Porter och Kramer myntade 2011 ett nytt begrepp kallat CSV, Creating Shared Value, med tanken att minska de problem som funnits inom CSR. CSV har till stor del baserats på företaget Nestlés arbete, dock har Nestlé själva inte kallat det för CSV tidigare. Syftet med uppsatsen är att undersöka om CSV kan beskrivas på ett motsvarande sätt som CSR i enlighet med nyinstitutionell teori och speciellt översättningsteori. Det visade sig vara möjligt, och Nestlés hållbarhetsarbete kan inom dess specifika företagskontext ses som en översättning av specifika företagsetiska idéer, vilket har mynnat ut i CSV.

Författare

Fredrik Quennerstedt Jonsson Mattias

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..