Sök:

Närstående som resurs i vården Närståendes och sjuksköterskors upplevelse av delaktighet

Litteraturstudiens syfte var att beskriva innebörden och konsekvenserna av närståendesdelaktighet i vården ur både närståendes och sjuksköterskors perspektiv, samt hurbekräftelse kan användas i sjuksköterskans yrkesutövande för att närstående ska kännadelaktighet. I bakgrunden beskrivs närstående kort ur ett historiskt perspektiv, därtillpresenteras teorier kring individers roller i samhället. Som omvårdnadsteoretisk bakgrundvaldes begreppen delaktighet och bekräftelse. Elva vetenskapliga artiklar, som på olika sättknyter an till litteraturstudiens syfte, granskades och analyserades induktivt. Resultatetvisar att de närstående ville bli inbjudna till delaktighet i vården av patienten. Närsjuksköterskor visade nedlåtande attityd gentemot närståendes delaktighet upplevde denärstående ett lidande. Närstående fungerade som en länk mellan den sjuke ochsjuksköterskan, och blev på så vis viktig både för den sjuke och för sjuksköterskan.Sjuksköterskorna uttryckte att närstående var viktiga i vården, framförallt för att ge och taemot information. Sjuksköterskorna lyfter fram att det viktigaste sättet att ansluta till denärstående var genom att dela med sig av information. Vissa sjuksköterskor såg ettproblem i att skapa en bra kontakt med de närstående och samtidigt ha sin lojalitet hospatienten. Att sjuksköterskan tar initiativ till samtal och dialog har stor del i att möjliggöranärståendes delaktighet. Delaktighet som process kräver deltagande, dialog ochinformation. Slutsatsen av litteraturstudien är att nyckeln till delaktighet och bekräftelseför de närstående är dialog och information. Men det finns fler frågor än svar på hurnärståendes delaktighet i vården fungerar och hur den kan förbättras. Ett ämne som bordeutforskas mer.

Författare

Ida Eklöf

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..