När klockan är 22 tystnar musiken - Svensk kultur i läromedel för SFI
I denna uppsats undersöker jag ett antal läromedel avsedda att användas inom SFIundervisning.
Metoden jag använder är representationsanalys och teoretiskt används Pierre
Bourdieus begrepp symboliskt kapital och habitus. Mina frågeställningar är följande:
? Hur verkar de undersökta läromedlen insocialiserande till en svensk kultur?
? Vilket symboliskt kapital bygger denna svenska kultur?
De undersökta läromedlen verkar insocialiserande till en svensk kultur. Denna svenska kultur
består av ett antal egenskaper som framställs som typiska, eller eftersträvansvärda av
författarna. Insocialiseringen sker genom att vissa aspekter av dessa egenskaper
problematiseras medan andra tänkbara representationer av dem inte problematiseras. Texterna
betonar olika typer av symboliskt kapital som är användbart inom olika fält. Samtliga fält, där
aktörerna i texterna rör sig, består av svenska miljöer som till största del befolkas av etniskt
svenska individer. Invandraren i texterna är nästan alltid en iakttagare som försöker att lära
sig hur man gör och försöker anpassa sig till situationen. Invandraren uppfattas som en
okunnig elev som ska lära sig det rätta sättet att agera.