Sök:

?När jag tänker grammatik, då tänker jag tråkigt?

En undersökning av attityder till svensk grammatik och grammatikundervisning

Grammatik är ett ämne som anses framkalla negativa känslor och många människor minns sin grammatikundervisning som tråkig och svår. Grammatik är dock ett centralt ämne för oss språkkonsulter och nödvändigt för att vi ska kunna utföra vårt arbete. Syftet med den här undersökningen har därför varit att undersöka vilka attityder till grammatik som människor egentligen har. Frågeställningarna handlar om hur människor definierar grammatik, vilken uppfattning de har av grammatik samt vilken användning de ser med grammatik. Metoden för att söka svar på dessa frågor har varit fokusgruppssamtal där studerande och arbetande människor tillsammans fått tala om grammatik. Resultaten visar att det finns många negativa kommentarer om grammatikundervisning, men också att grammatik anses viktigt för bland annat förståelse och för hur kompetent man kan uppfattas av andra människor. Slutsatserna som dragits utifrån resultaten är att människor inte är så negativa till grammatik som förväntat och att de dessutom inte har en fullständig bild av vad som är grammatik.

Författare

Therese Hörnlund

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..