Sök:

När ett varumärke äntrar något nytt

- En utforskande studie kring betydelsen H&Ms utvidgning i en sportkontext får för varumärkets värde ur ett konsumentperspektiv


Sammandrag: Företag strävar kontinuerligt efter att bygga ett välkänt och framgångsrikt varumärke. De strävar efter att tillfredsställa konsumenters behov för att öka varumärkets värde, brand equity. Genom att försöka avgöra konsumenters inställning till ett visst varumärke och deras förhållning till ett utökat sortiment i en ny produktkategori syftar denna uppsats till att diskutera och utforska förändringen av varumärkets brand equity. Vid denna undersökning har H&Ms varumärke och deras nya sportkollektion använts som exempel. Teorin behandlar varumärkets värde, brand equity, utifrån ett konsumentperspektiv samt utvidgning av produktutbud hos varumärken. Konsumenter styr ett varumärkes värde och då studien undersöks från ett konsumentperspektiv, var det av intresse att fokusera på Consumer Based Brand Equitys, CBBEs, fyra olika dimensioner: lojalitet, medvetenhet, upplevd kvalitet och associationer. Genom en kvantitativ enkätundersökning fick respondenterna bland annat svara på i vilken utsträckning de förknippade olika faktorer med H&Ms varumärke och därefter i vilken utsträckning de förknippade samma faktorer med den nya sportkollektionen. Några faktorer som användes var kvalitet, modeinriktat, pris, exklusivitet, känt m.fl. Med det teoretiska ramverket tolkades de empiriska resultaten för att kunna besvara uppsatsens syfte. Resultaten visade, till viss mån, en positiv förändring av värdet för varumärket på grund av den nya sportkollektionen, samt att det finns tendenser till fortsatt överensstämmelse mellan H&Ms varumärke och en sportfokuserad produktkontext.

Författare

Carolina Jonsson Ebba Magnusson

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..