Sök:

När bedömningen blir svår

- några lärares tankar om kamratbedömning i matematikundervisningen

Bakgrund: Det finns ma?nga aktier att va?lja mellan pa? aktiemarknaden. Fo?r en person som aldrig tidigare har handlat med aktier kan det vara sva?rt att veta vilken investering som efter en tid kan generera ett ho?gre va?rde a?n det satsade kapitalet. Relativva?rdering a?r en investeringsstrategi som kan tilla?mpas fo?r att identifiera dessa aktier.Syfte: Syftet med studien a?r att underso?ka om va?rdemultiplarna P/E-talet, P/BV-talet och direktavkastning kan generera o?veravkastning genom investeringar i underva?rderade aktier i finansbranschen. Om sa? a?r fallet, da?refter pa?visa vilken av va?rdemultiplarna som genererar ho?gst avkastning.Metod: Studien har att tilla?mpat en kvantitativ metod med deduktiva inslag. Va?rde- och tillva?xtportfo?ljer har komponerats med va?rdemultiplarna P/E-talet, P/BV-talet och direktavkastning. Va?rdemultiplarna har bera?knats fram med sekunda?rdata fra?n databasen Thomson Reuters EcoWin Pro och a?rsredovisningar.Resultat: Studiens resultat pa?visar att det ga?r att generera o?veravkastning med relativva?rdering som investeringsstrategi. Majoriteten av va?rdeportfo?ljerna presterade ba?ttre a?n tillva?xtportfo?ljerna. Portfo?ljen som hade den ho?gsta o?veravkastningen var va?rdeportfo?ljen baserat pa? P/BV-talet.

Författare

Ingeborg Löfgren

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..