Några lärares tankar kring IUP och elevers delaktighet
Begränsat till elever med läs och skrivsvårigheter
Individual developmentLearning processParticipationDifficultiesReadingWritingDifficulties in reading and writingSupport and helpIndividuell utvecklingLärprocessDelaktighetSvårigheterLärandeSkrivningLäs- och skrivsvårigheterStödja och hjälpa
En kvalitativ studie kring några lärares tankar kring individuell utveckling och elevers delaktighet i sin egen utveckling begränsat till elever med läs och skrivsvårigheter i årskurs tre. för att genomföra den här studien har jag valt att intervjua fyra lärare med behörighet att undervisa elever i årskurs tre i ämnet svenska, dessa lärare valdes genom bekvämlighetsurval. Lärarna uttrycker att de arbetar relativt lika vad gäller IUP och elevers delaktighet men även att lärarna framhller vikten av att stödja eleverna och hjälpa dem på olika sätt för att de ska nå mlen för läsning och skrivning. Resultatet diskuteras utifrån Vygotskijs begrepp proximala utvecklingszonen som är ett centralt begrepp i studien.