Sök:

NÄR KÖNET GÖR ONT EN DISKURSANALYS AV FENOMENET VULVA VESTIBULIT


Vulva vestibulit, eller förkortat vestibulit, är en problematik som uppmärksammats mer påsenare år och som kännetecknas av smärta kring slidöppningen i kvinnors könsorgan. Det ären diagnos som präglas av många oklarheter kring orsaker och behandlingar. I denna uppsatsundersöks hur vestibulit konstrueras som diskursivt fenomen. Syftet med uppsatsen att visahur olika diskurser ger betydelse åt vestibulit och hur det är möjligt att förstå problematikenoch de personer som drabbas. Materialet består dels av tidigare studier om vestibulit och delsav material hämtat från olika sidor på internet, med en blandning av information frånsjukvården, journalistiska verk, forum och bloggar. Metoden som används är diskursanalysvilket har bidragit med en rad användbara begrepp för att analysera den mångtydighet somfenomenet vestibulit uppvisar och förstå hur subjekt konstrueras. De teoretiskautgångspunkterna är hämtade från Judith Butlers teorier om den heterosexuella matrisen ochperformativitet, för att förstå hur subjekt konstitueras och kön konstrueras och från MichelFoucault, för att förstå subjektet i relation till makt. Analysen visar två huvudteman. Det enaär att vestibulit främst konstrueras som ett sexuellt problem genom att samlagssmärta blir enhegemonisk definition av vestibulit. Detta synliggör att den diskurs om sexualitet somdominerar i talet om vestibulit utgår från den heterosexuella relationen med det vaginalasamlaget som norm. Det andra temat är på vilket sätt personer med vestibulit blir begripligasubjekt som patienter i en sjukvårdsdiskurs. Analysen visar att förutom medicinskaförklaringar till vestibulit, konstrueras också stereotyper där förklaringen till vestibulit utgårfrån kvinnans beteende, utseende, klass, egenskaper eller sexualitet.

Författare

Helena Rydvall

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..