Mycket mer än en rutschkana
BarnDiskursanalysFörgivettagandeFörskolegårdNormaliseringSocialkonstruktionismUtemiljöUtvecklingsdiskurs
Med utgångspunkt i socialkonstruktionism problematiseras vuxnas tolkningsföreträde
när det gäller vad barn behöver samt hur diskurser om barn och förskola har betydelse
för utformningen av en förskolas utemiljö och synen på barn. Syftet med studien är att
genom en diskursanalytisk metod undersöka förgivettaganden om barn och förskolans
utemiljö samt hur dessa förgivettaganden konstruerar såväl barn som förskolans
utemiljö. Tidigare forskning om hur struktureringen av miljön i förskolan påverkar och
påverkas av synen på barn utgår från material insamlat i förskolans verksamhet. Denna
forskning visar på hur omgivande villkor, såsom rådande diskurser utgör ramarna inom
vilka pedagogiken utformas. I detta arbete ses vårt valda material - ett dokument
framtaget med syfte att ge inspiration till, bedöma och kvalitetssäkra utemiljöer vid
förskolor i Malmö stad - som ett av dessa villkor. Analysen och diskussionen visar att
det finns ett ramverk för hur en förskolas utemiljö ska struktureras där en
utvecklingsdiskurs är dominerande. Analysen och diskussionen visar vidare att miljön
blir normaliserande då både dokumentet och den beskrivna miljön upprätthåller
utvecklingsdiskursen och därmed styr, begränsar och utesluter barns möjligheter till
handlande.