Sök:

Musik, nervositet och lärande


Detta arbete handlar om musikelevers nervositet inför uppträdanden samt vilken relation, elever och lärare inom ämnet musik har till detta problem. Syftet var att få en fördjupad förståelse för hur eleverna upplever nervositeten, hur det påverkar lärandet och hur lärare kan arbeta för att förebygga detta. Våra intervjufrågor har behandlats av både elever och lärare för att få ett bredare perspektiv av deras livsvärd, samt för att kunna jämföra olika erfarenheter. Detta genomfördes i form av en kvalitativ intervjustudie. Vi studerade nervositet inom ämnet musik, men fann att det finns betydligt mer forskning kring nervositet inom idrottens värld. Det finns många likheter hur nervositet påverkar musiker och idrottare, både psykiskt och fysiskt. Därför valde vi att jämföra nervositet mellan ämnena musik och idrott för att få ett bredare underlag för vår studie. De pedagogiska aspekterna som styrdokument och teorier om lärande har hela tiden legat grund för vår undersökning eftersom vi, som lärarstudenter, önskar finna metoder för vår framtida undervisning. Vår studie är inte tillräckligt omfattande för att några generella slutsatser ska kunna dras, men vår efterforskning bekräftar många av orsakerna till nervositet som beskrivs i litteraturen. De vanligaste orsakerna till nervositet är inre och yttre krav som utövaren själv sätter upp och en allmän osäkerhet som kan bottna i undermåliga förberedelser eller dålig planering. Både utifrån resultatet av våra intervjuer samt våra litteraturstudier, fann vi att förberedelse och mental träning kan verka förebyggande mot nervositet, både inför och under själva uppträdandet. Vi kunde även dra paralleller mellan elevernas upplevelser av nervositeten och hur lärarna tolkade dessa. Däremot fann vi att varken elever eller lärare hade kommit i kontakt med teorier kring nervositet på de skolor de verkade på.

Författare

Susanne Lund Jan Östlund

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..