Sök:

Musik i en förskola


Syftet med arbetet var att undersöka hur en förskoleavdelning arbetar med musik. Genomen kvalitativ observation undersökte vi hur pedagogerna och barnen använde sig utav musik iden dagliga verksamheten. Vi har tagit utgångspunkt i ett etnografiskt perspektiv ochsociokulturell teoribildning. Data samlades in genom deltagande observationer under femtillfällen på en förskoleavdelning, tre timmar per tillfälle. Resultatet visade att förskolananvände sig utav musik dagligen på flera olika sätt och med varierande syften. Genombarnens samspel med varandra eller tillsammans med pedagogen formades det musikaliskaaktiviteter hos barnen. Under observationstillfällena använde sig barnen och pedagogerna avmusiken både vid planerade musikaliska aktiviteter och mer spontana musikaliska aktiviteter.I resultatet delade vi även in observationerna i dessa två teman: planerade musikaliskaaktiviteter och spontana musikaliska aktiviteter. Sedan analyserade vi resultatet utefter vilketsyfte aktiviteterna skulle kunna ha vid de olika situationerna. Vårt arbete kan användas utavpedagoger för att de själva ska få syn på eller reflektera över sin musikverksamhet påförskolan.

Författare

Malin Nilsson Eva Störby

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..