Sök:

Move your ass and your mind will follow

samtidskonstens pedagogiska potential genom en undersökande metod

Konsten har genomgått en rad dramatiska förändringar de senaste decennierna och frågan är om konstpedagogiken har hängt med. I mitt arbete undersöker jag den pedagogiska potential och tvärvetenskapliga natur som samtidskonsten har. Min frågeställning lyder: Hur kan en pedagogisk metod utvecklas, där kroppsligt agerande och den erfarenhet som görs skapar ingångar till och förståelse för samtidskonst? Mitt nyckelbegrepp är ?mellanrum? och undersökningen handlar om vad som händer när mellanrum aktiveras. Jag använder mig av och integrerar två olika sorters verktyg i min undersökning. Det ena är min egen kropp och det andra är teorier av filosofen Gilles Deleuze. Det är hans begrepp skillnad och repetition och hur han beskriver verkligheten som faktisk och virtuell som jag försöker förstå genom att själv agera och iscensätta situationer.Många konstnärer i dag har ett undersökande förhållningssätt och arbetar i projektform. Aktioner, happenings och relationell estetik har gjort att konsten tar sig direkt kroppsliga uttryck, konsten är i många fall människokroppar. Också som utställningsbesökare engageras vi ofta rent fysiskt när konstnärer bygger installationer och jobbar med rumslighet. Därför har jag i min undersökning använt mig just av min egen kropp. Jag försätter mig i situationer, jag agerar och upplever. Min erfarenhet blir kunskap som jag sedan bär med mig. Samtidskonst handlar i mångt och mycket inte om att förstå i traditionell bemärkelse. Det handlar om att träna upp sin kognition och sina sinnen och hitta ett förhållningssätt att öppna upp sig inför det som presenteras som konst.Mitt arbete är tvärvetenskapligt och jag rör mig inom både pedagogik, filosofi och konstvetenskap. Arbetet har också ett dubbelt perspektiv där en konstnärlig gestaltning integreras i det vetenskapliga arbetet med uppsatsen. I mitt arbete är det mina egna aktioner som är den integrerade konstnärliga biten. Inför Konstfacks vårutställning reproducerade jag en av mina aktioner i en anpassad form för utställningssammanhang. En rumslig installation med två videoprojektioner och grus på golvet visade hur jag och en medaktör aktiverat rummet mellan Kaknästornets utkikspunkt och marken nedanför.

Författare

Elisabet Jonsved

Lärosäte och institution

Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..