Sök:

Motivera lärande

Hur man som lärare på gymnasiet kan arbeta för att motivera sina elever


Syftet med denna studie var att undersöka hur gitarrlärare på gymnasiet kan arbeta för att motivera sina elever. För att ta reda på detta genomförde jag en kvalitativ intervjustudie där jag intervjuade sex gitarrlärare som tillsammans var verksamma inom tre olika gymnasier, två i Norrland och ett i Västerbotten. Resultatet visade att de intervjuade lärarnas egen syn på motivation var att den grundade sig i deras egen vilja, drivkraft och lust. När det gäller att arbeta för motivation hade lärarna lite olika tankegångar, flertalet menade att det är viktigt att eleven får en förståelse för vad de håller på med på lektionen och varför. Andra hävdade att elevens motivation var direkt kopplad till vilken musikgenre eleven fick spela. De faktorer som denna studie visade är viktiga för att motivation ska uppstå hos eleven är att läraren delar med sig av sina musikererfarenheter, att eleven trivs och känner sig trygg på lektionerna, att eleven känner sig delaktig, att elevens drivkraft stöttas och uppmuntras och att undervisningsmaterialet känns relevant och kan göras intressant.

Författare

Joakim Viklund

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..