Sök:

Motivationsklimat i fotbollens elitförberedande verksamhet


Syfte och frågeställningarSyftet med studien var att underso?ka motivationsklimat inom ungdomsakademier i elitfotbollen i Stockholm med hja?lp av fo?ljande fra?gesta?llningar:- Vad inneba?r ett prestations- och resultatorienterat motivationsklimat fo?r chefer och tra?nare inom akademin?- Vilket motivationsklimat prioriteras i akademiverksamheten?- Upplever tra?narna att motivationsklimatet ger effekter i termer av inre motivation och la?ngsiktig idrottslig framga?ng?- Vilka metoder anva?nds i praktiken fo?r att skapa o?nskva?rt motivationsklimat?MetodStudien a?r en kvalitativ sa?dan. Arbetet har anva?nt sig av en triangulering i tva? elitfo?reningar i fotboll, inkluderat tva? intervjuer med akademichefer, fyra intervjuer med akademitra?nare, samt en observation. Fo?r att besvara arbetets syfte och fra?gesta?llningar har en egen intervju- och observationsguide arbetats fram med achievement goal theory, och self-determination theory som grund. Intervjuerna har varit av semistrukturerad karakta?r och behandlat fyra o?vergripande omra?den ga?llande motivationsklimat. Utifra?n ett hermeneutiskt perspektiv har insamlad data transkriberats fo?r vidare analys utifra?n en deduktiv ansats vilket ligger till grund fo?r arbetets resultat.ResultatEn gemensam a?sikt bland respondenterna a?r att ett resultatorienterat motivationsklimat inneba?r att lagets resultat a?r o?verordnat individens utveckling. Det inneba?r ocksa? att tra?narna tillhandaha?ller sig ra?tten att matcha laget sa? som ansvarig ledare o?nskar. Fo?r spelaren inneba?r det att dennes speltid kan komma att pa?verkas. Respondenterna menar att ett prestationsorienterat motivationsklimat inneba?r att individens utveckling a?r o?verordnad lagets resultat. Tra?naren kan i ett sa?dant klimat matcha spelare i en position da?r denne utvecklas mest. Det inneba?r att resultatet kan komma att pa?verkas negativt kortsiktigt men a?r till fo?rdel ur ett la?ngsiktigt perspektiv. Respondenterna a?r o?verens om att ba?de resultat och prestation beho?ver finnas med, dock skiljer det sig na?r akademierna introducerar resultatet. Gemensamt a?r att spelarens individuella utveckling a?r av ho?gsta prioritet. Resultatet visar att tra?narna involverar spelarna med hja?lp av fra?gor vilket fo?rfattarna anser bidra till autonomi eftersom att spelarna involveras i deras utvecklingsprocess. Vidare utdelades positiv feedback som torde bidra till att o?ka spelarnas upplevda kompetens. Med hja?lp av resultatet kan ansvariga ledare ho?ja spelarnas arbetsinsats, det beskrivs dock som viktigt att fokusera pa? uppgiften fo?r att enklare kunna utva?rdera ens egen prestation.SlutsatsResultatet visar att akademiernas bild o?ver vad ett resultat- och prestationsorienterat motivationsklimat inneba?r, o?verenssta?mmer med vad forskningen visar. Gemensamt fo?r akademierna a?r att individens utveckling a?r av ho?gsta prioritet och da?rmed o?verordnad lagets kortsiktiga resultat. Forskningen beskriver flera fo?rdelar med ett prestationsorienterat motivationsklimat kontra ett resultatorienterat sa?dant. Det a?r dock ingen sja?lvklarhet att detta avspeglas bland Stockholms ungdomsakademier i fotboll.

Författare

Michael Nilsson Karl Andersson

Lärosäte och institution

Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..