Motivation och digitala spel
MedieteknikMedia technologySpelutvecklingDigital game developmentBehovstillfredsställelseSpelanalysSpelberoendeDatorspelMotivation
Spelens dragningskraft har länge varit outforskad och vad som motiverar oss att
spela är fortfarande svårt att definiera. Spelindustrin saknar ett ramverk för
att ersätta termen ?kul? för att i stället på ett vetenskapligt sätt kunna
bryta ner vad det är som får spelare att vilja fortsätta spela.
Vi har i vår undersökning tittat på orsaken till spelande, för att på så vis
undersöka den grundläggande motivationen hos spelare. Undersökningen utforskar
inte bara vad som motiverar spelare utan försöker även destillerar den vida
använda bransch-termen ?kul? för att kunna ersätta den med termer är baserade
på behovstillfredsställande teorier, som istället redogör för varför spelare
blir motiverade att fortsätta spela. Vi har även använt oss av teorier om
spelberoende för att kunna separera begreppen behovstillfredsställelse och
spelberoende för att kunna isolera och diskutera dem separat.
Vi har med hjälp av teorier om behovstillfredsställelse genomfört en analys av
två spel samt implementerat dessa teorier och slutsatser i en egen
spelprototyp. Med analysen och prototypen som grund har vi ur ett
utvecklarperspektiv diskuterat kring applicering av teorierna och problem som
uppkommer.
Det vi kom fram till efter undersökningen är hur man som utvecklare kan anpassa
teorier om behovstillfredsställelse och göra dem till en del av
utvecklingsprocessen.