Sök:

Motivation i lärandet


Syftet med denna C-uppsats är att belysa ett antal pedagogiska och psykologiska teorier och metoder relaterat till motivation i lärandet. Uppsatsen är baserad på litteraturstudier samt svaret på en öppen fråga från en enkätundersökning. Frågeställningen löd: När tycker du att det är roligt i skolarbetet? (När känner du dig motiverad till att arbeta i skolan)? Enkäten besvarades av 60 elever födda år 1990, 1991 och 1992 (29 pojkar och 31 flickor). Sammanfattningsvis visar litteraturstudien att motivation handlar om hur känslor, tankar och förnuft flätas ihop och ger färg och glöd åt de handlingar vi utför. Det ligger känslor och förväntningar inför en aktivitet, de följer med medan vi utför aktiviteten och det lägger sig som en slöja runt minnet av handlingen. Motivation är det som orsakar aktivitet hos individen, det som håller denna aktivitet vid liv och det som ger den mål och mening. Motivation är det centrala när det gäller att förstå mänskligt beteende. Litteraturstudien visade vidare att motivation kan definieras som en inre och yttre motivation. Den yttre motivationen beskrivs som en önskan att uppnå belöning det vill säga ett mål av något slag. Den inre motivationen grundar sig på en önskan om själva aktiviteten, inlärningen, arbetsprocessen eller resultat av aktiviteten. En hög nivå av intensivt beteende kan vara resultat av högre nivå av motivation. När tillräckligt med motivation finns skapas ett beteende. Resultatet av enkätudersökningen stödjer litteraturstudiens resultat genom att visa på betydelse av både inre och yttre motivationsfaktorer som har betydelse för eleverna. De flesta svaren i enkätundersökningen relateras till ?pedagogisk miljö?. Svar av kategorin ?yttre motivation? var något vanligare, troligen beroende på att det är lättare för eleverna att beskriva yttre än inre faktorer. Den viktigaste motivationsfaktorn är ?favoritämne?, vilket kan ses som både en yttre och inre motivationsfaktor. Yttre när läraren låter eleverna välja ämne fritt och inre i den mening att lusten att lära väcks bara av tanken på sitt favoritämne. Den näst viktigaste motivationsfaktorn är känslan av att kunna/förstå. Som lärare kan man öka den inre motivationen hos elever genom beröm och målstyrning.

Författare

Elisabeth Ahlquist Johansson

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..