Motivation att lära tillsammans
Motivation att lära tillsammans är rubrik på min magisteruppsats, där jag genomfört
en aktion inom matematik i den niondeklass jag undervisade. Syftet med aktionen
var att försöka skapa en kultur i klassrummet som gynnade viljan att lära.
Huvudfrågeställningen var om det var möjligt att stärka elevers lust att lära genom att
arbeta tillsammans. Jag uppfattar lärandet som ett samspel mellan tre dimensioner;
kognition, psykodynamik och samhällelighet. I aktionen har kognition representerats
av Vygotskij, men även av Löwing, psykodynamiken av Glasser med sk ?äkta
gruppuppgifter? och samhälleligheten av Person och hans indelning av elever i
?kunskapsvilliga?, ?marknadsanpassade? och ?skoltvungna?.
Metoden jag använde mig av var att observera elever, indelade i
kunskapsheterogena grupper enligt Persson, när dessa arbetade med gruppuppgifter
inom området samband. Uppgifterna utgick från en gemensam praktisk uppgift som
sedan gemensamt diskuterades och abstraherades. Innan och efter aktionen
undersöktes elevernas inställning till matematik. Dessutom fick eleverna kontinuerligt
utvärdera gruppuppgifterna och sin och gruppens insats. Samtidigt förde jag
personlig loggbok vilken jag senare utförde ett bubbelkretslärande av.
Resultatet visar att lära tillsammans gynnar de flesta men framförallt de
?skoltvungna?. Samtidigt tycks det som om en liten grupp av elever ogillar att bli s.k.
?genomsnittselever?.