Sök:

Mordet i Stureby

En genusteoretisk innehållsanalys av medias framställning

Syftet med detta examensarbete har varit att studera hur medias beskrivningar av mordet i Stureby, som inträffade i juni år 2009 kan tolkas ur ett genus perspektiv. Min frågeställning som jag har arbetat efter är att studera hur gärningspersonerna, en pojke och en flicka i 16-års ålder som dömdes för mord respektive anstiftan till mord, beskrivs utifrån föreställningar om femininiteter och maskuliniteter.Jag har valt att ha en genusteoretisk utgångspunkt för min uppsats. De teorier jag har utgått från är teorier där kontexten betonas och genus ses som någonting som konstrueras. Messerschmidts ?Structured action theory? är ett exempel på ett sådant perspektiv. Vidare har jag i mina teoretiska val försökt framhäva vilka traditionella föreställningar som finns kring femininiteter respektive maskuliniteter. Jag har då använt mig av Connells begrepp hegemonisk maskulinitet, också för att framhäva kopplingen mellan makt och genus. Jag har även använt Landers begrepp om normativ femininitet samt olika författares beskrivningar av vad som kan anses vara typiskt feminint och maskulint.Jag har valt att göra en kvalitativ innehållsanalys på artiklar från fyra svenska rikstäckande tidningar. När jag har studerat texterna har jag utgått från mina formulerade teman som jag utformat efter ledning av Petterssons uppställning av föreställningar om vad som kan ses som maskulina och feminina egenskaper som en dikotomi. Jag har sedan studerat texterna och beskrivningarna av flickan respektive pojken som var gärningspersonerna vid mordet och analyserat huruvida dessa beskrivningar stämmer överens med eller motsätter sig traditionella föreställningar om feminint och maskulint eller kvinnligt och manligt.De övergripande centrala resultaten jag kommit fram till är att bilden som skapas av media är splittrad och bunden till en särskild situation. Flickan beskrivs å ena sidan i enlighet med vad som kan ses som förväntningar av typiskt feminint och å andra sidan beskrivs hon som maskulin. Pojken beskrivs genomgående i artiklarna som en motsats till flickan. Där flickan beskrivs som feminin, beskrivs pojken som maskulin och tvärtom. Denna splittrade bild av medias konstruktion av genus förde mig in på en avslutande diskussion om medias inverkan på hur nyheter förmedlas och hur media kan välja att framhäva endast vissa perspektiv medan andra döljs. Min slutliga bedömning är att utifrån en dikotomi, kan traditionella föreställningar om genus i huvudsak sägas befästas i medias beskrivningar av flickan och pojken även om traditionella föreställningar till viss del utmanas. I de artiklar där den feminina sidan av en dikotomi och normativ femininitet utmanas genom beskrivningar av flickan som t.ex. överordnad, maktlysten och våldsam kopplas detta ändå till traditionellt feminina egenskaper såsom psykiskt svaghet och svartsjuk t.ex. Detta gör att bilden av flickan som feminin ändå upprätthålls även när den utmanas.

Författare

Elenor Grönnå

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Kriminologiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..