Sök:

Mopedolyckor

Ungdomars attityder till mopeder

Antalet mopedolyckor har stadigt ökat sedan 2000 talet. Anledningen tillökningen av antalet olyckor är att antalet mopeder har ökat. För att minskaolyckorna har Polisen, NTF, Transportstyrelsen och Vägverket kraftsamlat för attkomma tillrätta med problemet. Aktörerna är verksamma inom olika områden ochsamarbetet mellan dem ökar alltmer för att bryta trenden av antalet ökade olyckor.På uppdrag av Polismyndigheten i Västernorrlands län studerades det vilkaaktörer som är verksamma inom området och hur de försöker förebygga olyckor.Seminariet ?Ung och odödlig på moped genom livet?, publikationer av aktörernaoch Per Olof Bylund vid Akut- och katastrofmedicinskt centrum och tvåfrågeformulär, har legat till grund till arbetet. Frågeformulären undersökerungdomars syn på mopeder, mopedolyckor och ungdomars attityder tillmopedkörning. Frågeformulären har delats ut vid Östra gymnasiet i Umeåkommun. Resultatet av visar att en del ungdomar som kör moped gör dettaalkoholpåverkad. Ungdomarna uttrycker även missnöje över vägarnas standard.De klagar på att grus, hål och fasta hinder utgör en säkerhetsrisk. Resultatetstämmer väl överens med statistiken som finns över hur olyckorna uppkommeroch vad de beror på.

Författare

Daniel Andreou Pär Danielsson

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Enheten för polisutbildning

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..