Sök:

Montessoripedagogik och fysisk aktivitet i Montessoriskolor och Montessoriförskolor


Syfte: Syftet med uppsatsen var att undersöka vad Montessoripedagogiken innebar på Montessoriskolor/förskolor och även att ta reda på hur fysisk aktivitet såg ut på skolorna. Metod: För att besvara mina frågeställningar användes intervjuer och observationer. Jag intervjuade sju personer. Alla med anknytning till Montessori som exempelvis Montessorilärare och fritidspedagoger. För att undersöka hur en del av den fysiska aktiviteten såg ut observerade jag två idrottslektioner i en Montessoriskola. Resultat: Det visade sig att det fanns många likheter mellan Montessoriförskolorna när det gällde både Montessoripedagogiken och den fysiska aktiviteten. Montessoripedagogiken handlar mycket om att barnen ska få utvecklas i sin egen takt. Montessoriläraren lär inte enbart ut, utan handleder barnen mycket. Den fysiska aktiviteten är en viktig del av Montessoripedagogiken. Några av förskolorna arbetade med så kallade MTI-material (motorisk träning och inlärning) för att barnen skulle förbättra sina motoriska färdigheter. Observationerna av idrottslektionerna på Montessoriskolan visade inget ovanligt jämfört med en traditionell skolas idrottslektioner. Slutsats: Den fysiska aktiviteten är ett viktigt inslag i Montessoripedagogiken. Trots brister på idrottslokaler lyckas ändå skolorna att aktivera sina barn. Detta sker främst genom aktiviteter både inomhus och utomhus. När barnen är inne använder de sig av Maria Montessoris material, vilket innebär att de aldrig sitter stilla och arbetar. Ute har skolorna oftast klätterträd och klätterställningar som barnen med glädje använder sig av.

Författare

Hannah Jochmus-Stöcke

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..