Sök:

Molntjänsts-kontraktering - Aspekter att överväga vid kontraktering med molnleverantör


Denna rapport belyser aspekter som kunder borde vara medveten om vid kontraktering med en molnleverantör. Molntekniken är effektiv, skalbar och relativt enkel att implementera, men det finns också ett antal nackdelar med tekniken som kunder borde vara uppmärksam på. I denna rapport är fokuseringen på hur villkoren och avtalen vid kontaktering med molnleverantörer ser ut, men fokus ligger också på att öka medvetenheten med riskerna vid kontraktering under en lång tidsperiod. Det finns fortfarande många frågetecken som behöver övervägas och analyseras när det gäller molntekniken. Inriktningen på denna rapport är därför kontrakten och designen av dessa ser ut och som leverantörerna oftast skriver ihop till sin egen fördel. Dessa leverantörsfördelar kommer att uppmärksammas i rapporten, dock är fördelarna med molntekniken lätta att upptäcka vid presentationer om tekniken, men kontrakten kan också innebära problem om beroendet på servicen är stor. För det är kontrakten leverantörerna hänvisar till om det skulle uppkomma fel på servicen. Exempelvis säger kontrakten att vid störningar på servicen kan maximalt 50 % av månadsbeloppen en kund betalar varje månad, återbetalas till kunden. Detta kan vid långvarit störning innebära finansiella problem för kunden. Kontrakt-aspekterna integritet, prestanda och kontrakts ändringar är oftast till fördel för leverantören, men det finns även ytterligare aspekter att försöka förhandla sig till bättre villkor på. Dock finns det åtgärder kunder kan göra för att förbättra sitt kontrakt. Exempelvis kan företag arbeta tillsammans för att stärka inflytandet mot leverantören för att på det sättet kunna förhandla sig till bättre kontraktsdetaljer.

Författare

Pierre Karlsson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..