Sök:

Modets språk i modemagasinet


Målet med denna uppsats var att studera hur mode representeras i modemagasin. Ett relativt outforskat område inom det semiologiska perspektivet på mode. Tidigare har mer övergripande semiologiska studier på mode gjorts. Men inte av den mer etablerade sorten på mode genom modemagasin som medium. Jag argumenterar för denna studie som ett inlägg i debatten om retorik i modemagasin, och modemagasinet som ett auktoriserat kontext för den publicerade modebilden. Jag argumenterar också för studien som en djupare insikt i vad som tillskriver betydelse till representationerna av modet, i modemagasinen. Syftet var att se på vilket sätt modet verkar likt ett språk, på vilka nivåer och hur det påverkar, genom modemagasinet som medium. Studien är gjord på en hermeneutisk ansats genom en litteraturstudie och även en större kvalitativ intervju. Litteraturen har fungerat som ett eklektiskt urval av teorier som sedan kombinerats. Utifrån detta har jag sedan skapat ett par modeller som ska illustrera de egna teorierna. Det jag kunde bekräfta av studien är att mode konsumeras främst genom visuella representationer av det Samt att modets språk verkar dels genom visuell åskådning, och dels genom att definieras med ord, så kallat metaspråk. Jag har även kunnat tillföra en tes om grafisk form som en form av accentuering av modets språk. Jag tror att denna studie dels kan fungera som en teoretisk förståelse för de som jobbar med visuella representationer av mode och modemagasinens redaktioner. Men jag tror också att den kan skapa diskussion och fungera som ett kritiskt inlägg i debatten om hur lexivisuella (text+bild) representationer av mode fungerar retoriskt som statushöjare för aktuella modetrender.

Författare

Fredrik Lindblå

Lärosäte och institution

Luleå/Musik och medier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..