Sök:

Modellering av gamla Lidingöbron

På uppdrag av Lidingöstad har en undersökning av gamla Lidingöbrons nuvarande tillstånd inletts. Uppdraget har gått till Carlbro AB, Stockholm som har anlitat Institutionen för byggvetenskap vid KTH för att utföra töjningsmätningar vid tågpassage över bron vilka gjordes under början av oktober 2003, [1]. Detta examensarbete gjordes i samband med dessa undersökningar.Lidingöbron är i huvudsak en fackverksbro med i regel 50 m spannindelning med undantag av ett bågspann och ett längre fack på 70 m. Den har en totallängd på ca 730 m. Lidingöbron togs i bruk 1925. Den var ursprungligen dimensionerad för att bära järnvägs-, spårvägs-, landsvägs-, cykel- samt gångtrafik. Trafikintensiteten på bron ökade kraftigt under årens lopp då den tjänade som Lidingös enda permanenta förbindelse till fastlandet. Under åren har flera olika renoveringar och ombyggnader gjorts, den senaste 1986. Trafiken är idag mindre än tidigare med spår på ena sidan och gång- och cykelväg på andra sidan mot tidigare dubbelspår. Vid byggnationen förväxlades de olika stålsorterna i fackverket. Bristfälligt stål användes på konstruktiva delar och flera bristfälliga reparationer har gjorts. Bron har till dags dato använts i snart 80 år och bedöms vara i relativt dålig kondition. Den har utsatts för ett stort antal på- och avlastningar med motsvarande stora spänningar. Lidingöbron har fyllt en viktig funktion för lidingöborna och flertalet undersökningar av alla brons delar har tidigare genomförts.Avsikten med undersökningen är att fastställa stålets nuvarande kondition samt att föreslå eventuella åtgärder för brons fortlevnad. Till grund för skattningen av brons kvarvarande livslängd ligger töjningsmätningarna som gjorts på i förväg valda balkar. Intressant är hur stora spänningar dagens belastning ger upphov till samt vilken spänningsvidd som råder. I undersökningen kommer även en likadan studie med mätningar som ska utföras under kommande vinter. Detta examensarbete syftar till att i första hand ta fram en pålitlig finit elementmodell av gamla Lidingöbron. Som underlag har original- och renoveringsritningar och egna mätningar från byggställning använts. Ritningarna finns hos tekniska kontoret och arkivet på Lidingö kommun. En kalibrering av modellen har gjorts med hjälp av de data som fåtts från de töjningsmätningar som gjorts. Bron består av flera leder och fogar vilka kan misstänkas ha bristande funktion. Därtill görs en undersökning av vad vinterförhållanden skulle kunna innebära. Modellen har begränsats till att omfatta en del av bron, med start från bågspannet till landfästet på Lidingö.Modellen som tagits fram över Lidigöbron, har vid jämförelse med de aktuella töjningsmätningarna och en tidigare undersökning av bron från 1967 visat att modellens resultat överensstämmer väl med dessa. En liten avvikelse från töjningsmätningarna uppträder i fackverket på gångbanesidan. Denna skillnad beror på att gångbanan styvar upp konstruktionen, vilket leder till att spänningarna i modellen blir något större på den sidan. Med detta i beaktande har FE-modellen används för att göra ytterliggare undersökningar av Lidingöbrons tillstånd. Inga av de beräkningar som gjorts med hjälp av SOLVIA har visat på så stora spänningar att det aktuella stålets flytgräns uppnås.

Författare

Eric Bengts Robert Jansson

Lärosäte och institution

KTH/Bro- och stålbyggnad

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..