Mobbningens förekomst inom IT-stödd distansutbildning
HumanioraThe humanities - pedagogyDistansutbildningMobbofferMobbareKonflikterSamt indirekt och direkt mobbning.
Syfte: Mobbning har en tendens att uppträda inom skolverksamheten, vilket har
resulterat i ett arbete mot mobbning. Undersökningens syfte är att klargöra
mobbningens förekomst inom högskolans IT ? stödda textkommunikations
undervisning och vilka uttryck den ter sig i.
Metod: Denna uppsats har en hermeneutisk ansats. Här studeras delarna för att
få en bättre förståelse och kunskap om helheten. Textmaterial tolkas för att
finna vilka delar som mobbningen består av och utifrån dessa finna och klargöra
helheten. Vilka uttryck mobbningen tar sig inom den IT ? stödda
textkommunikationen. De datainsamlingsmetoder som används är; e- post enkät,
intervju och en observation, där en grupp kursdeltagares textkommunikation
följts upp under en termin. Urvalet bestod av tre klasser på högskola.
Resultat: Undersöknings resultat klargörs i text. Utifrån termer av vad
mobbningen består av, framgår det att mobbning förekommer och på vilket sätt
mobbningen kan påvisas inom den IT ? stödda textkommunikationen på
högskolenivå.