Sök:

Mjukvaruprojekt och konsekvenserna av Scrum


Under sent 1990-tal bo?rjade utvecklare att bli mer och mer missno?jda med ra?dande arbetsformer i projekt. Utvecklarna upplevde att modeller som vattenfallsmodellen inte la?ngre speglade verkligheten fo?r utvecklingen. Detta missno?je resulterade i att en ma?ngd nya arbetsmodeller uppstod och 2001 samlades de under Agile Manifesto. Agile la?gger tyngdpunkten pa? individfokus, fungerande mjukvara, kundsamarbete och fo?ra?nderlighet. Scrum a?r just nu ett av de mest popula?ra ramverken inom agile.Tieto har anva?nt sig av agile och da? fra?mst Scrum i sina projekt sedan tidigt 2000-tal och haft lyckat resultat. Projekten som anva?nt Scrum har levererat i tid och haft no?jda kunder. Dock har Tieto inte utrett vilka konsekvenser Scrum fa?r fo?r ett projekt. Denna studies fokus la?g pa? att underso?ka konsekvenserna av att anva?nda Scrum i ett projekt. Detta gjordes med hja?lp av intervjuer, observationer och en enka?t da?r arbetet fo?r ett antal Scrum-projekt studerades. Resultatet ja?mfo?rdes sedan med ra?dande litteratur inom a?mnet samt studier fra?n The Standish group, VersionOne och Yahoo!.Rapportens slutsats a?r att Scrum pa?verkar mer a?n bara arbetssa?ttet och att dessa effekter ma?ste beta?nkas. Ma?nga positiva konsekvenser av anva?ndandet av Scrum kunde ses men a?ven ett antal risker uppta?cktes. Fo?r ett lyckat Scrum-projekt beho?vs en delaktig produkta?gare, en engagerad ScrumMaster och ett team som tycker om att ta eget ansvar.

Författare

Johan Stenehall Solmaz Rahmani

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..