Sök:

Mitt barn går på skoldaghem

en intervjustudie ur föräldrars perspektiv

I vår C-uppsats skriver vi om skoldaghemmet sedd utifrån förälderns perspektiv. Syftet med denna uppsats var att nå en ökad förståelse för hur det känns för föräldrar till barn som måste byta från skola till skoldaghem. Vi ville också ta reda på anledningen till bytet samt de känslor som väcks. Undersökningen är kvalitativ och bygger på intervjuer med föräldrar till barn på skoldaghem. I litteraturgenomgången tar vi upp hur specialundervisningen sett ut i Sverige och vilka elever som skolan anser vara i behov av särskilt stöd. Vi tar också upp hur olika författare ser på integrering. Där går det även att läsa om skoldaghemmens uppkomst samt teoretiska utgångspunkter, både från Antonovskys begrepp KASAM och från Sandéns utgångspunkt om barns jagmedvetenhet. I metoddelen beskriver vi tillvägagångsättet och våra övervägande inför att vi valde att göra en kvalitativ undersökning.Det som framkommer i resultatet är att många föräldrar kämpat länge för att deras barn ska få en skolmiljö där de kan tillgodogöra sig undervisningen. Många av respondenterna kände oro och olust inför skoldaghemsplacering men med facit i hand är de flesta nöjda med placeringen. I resultatet beskrivs även hur det gått för dessa elever samt hur planeringen för tillbakagången till ordinarie skola sett ut. I diskussionen knyter vi samman litteraturen med tidigare forskning och jämför med resultat från vår undersökning.

Författare

Jeanette Asplund Barbro Gunnarsson

Lärosäte och institution

Högskolan Kristianstad/Institutionen för beteendevetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..