Sök:

Miniräknaren på gymnasiet

elevuppfattningar


Miniräknaren har en stor del i dagens matematikundervisning på gymnasieskolan. Om detta är bra eller dåligtgår åsikterna verkligen isär, men vad tycker gymnasisterna själva om sitt eget användande av miniräknaren?Målet med uppsatsen är att få en bild av just detta.I kursplanerna för gymnasiekurserna i matematik framgår tydligt att eleverna ska behärska räkning både medoch utan miniräknare. Tidigare studier har visat att gymnasister/nyantagna högskolestuderande ofta harproblem med bland annat teckenbyten, bråkräkning samt rot och potensuttryck.Arbetet har bestått i tre delar. Först studerades tidigare forskning i ämnet sedan gjordes en undersökning ochtill sist sammanställdes resultaten och kring dessa drogs slutsatser. Undersökningen var upplagd som enenkätundersökning med en blandning av öppna frågor och frågor med färdiga alternativ.Resultaten visar att gymnasisterna använder sina räknare i stort sett hela tiden. De är dock medvetna om att förmycket användande av räknaren kan ge vissa konsekvenser som till exempel att de blir sämre påhuvudräkning. Respondenterna har, precis som de tidigare studierna visade, bristande kunskaper vad gällerrot och potensuttryck. Resultaten visar också att flickor är lite mer kritiska till sitt eget användande avminiräknaren. Flera av flickorna tycker att de använder räknaren lite för mycket och de tycker de ska klara merutan räknare än vad pojkarna gör.

Författare

Erik Sandh

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..