Sök:

Miniräknaren och matematikundervisningen i grundskolan


I dagens samhälle används miniräknaren i många vardagssituationer. I grundskolan sker räkning huvudsakligen med algoritmer. Utgångspunkten i detta examensarbete har varit att försöka att se om miniräknaren används med eftertanke i de olika stadierna i skolan och se vilka möjligheter det finns med att använda den som ett hjälpmedel. På vilka sätt kan miniräknaren användas för att hjälpa eleverna att förstå matematiken bättre? Eller är det kanske rent utav en fara att använda den innan eleverna har fått en grundläggande förståelse för aritmetik? Vi kommer att inleda med en beskrivning av tidigare forskning om elevers lärande i matematik och titta på vad denna forskning visat angående användningen av miniräknaren. Vår analys bygger på en enkätundersökning, fältstudier och intervjuer. Vår analys visar på att lärare är försiktiga med användandet av miniräknaren men ser trots allt vissa möjligheter i användandet tillexempel införandet av stora tal redan i tidig ålder. Mycket av forskningen pekar däremot på att miniräknaren bör användas mycket mer.

Författare

Pär Johansson Anders Näslund

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..