Sök:

Miljökrav ? Varför inte?


Offentlig upphandling är reglerad i lagen om offentlig upphandling (LOU) och iSverige uppgår summan av all upphandling varje år till cirka 500 miljarder kronor.Det är Sveriges skattepengar som finansierar upphandlingen och därför är det viktigtatt pengarna används på ett så optimalt sätt som möjligt. Eftersom det upphandlasstora mängder varor och tjänster varje år, har upphandling en betydande effekt påmiljön. EU har tydliga direktiv som uppmanar upphandlare att tillämpa miljökravinom offentlig upphandling men direktiven är inte reglerad i lag och upphandlare fårdärmed själva anpassa miljökrav inom deras verksamhet. Det är då viktigt föroffentliga myndigheter att ha i åtanke den påverkan som upphandling har och hur manbör upphandla för att främja miljömål. Upphandling kan i dessa fall användas somstyrmedel för nationella och interna mål samt att främja ett ökat miljötänk och enhållbar utveckling. I praktiken kan det dock uppstå hinder som gör det svårt atttillämpa miljökrav inom offentlig upphandling.Syftet med denna uppsats är att belysa vilka faktorer som hindrar upphandlare attställa miljökrav, är budgeten den främsta komponenten eller finns det andra merbetydliga faktorer. Genom tidigare forskning och intervjuer med upphandlare ifrånLerum och Härrydas kommun har vi analyserat processen för att applicera miljökravinom ramen för offentlig upphandling och analyserat faktorerna som påverkar dem.

Författare

Anna Ersbacken Malin Jansson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..