Sök:

Miljö- och kvalitetscertifiering som konkurrensfördel


Under senare tid har det på den svenska livsmedelsmarknaden växt olika miljö- och kvalitetsmärkningar som grundar sig på olika kriterier. Vi har i denna uppsats valt att studera två av dessa: Svenskt Sigill coh SVENSKODLAT. Syftet med denna uppsats är därför att ur ett producentperspektiv, undersöka huruvida Svenskt Sigill och SVENSKODLAT certifieringarna kan utgöra en strategisk konkurrensfördel. Vi har identifierat tre aspekter som var och en i varierande grad kan sägas bidra till att de båda certifieringar vi studerat skapar konkurrensfördelar. Dessa tre aspekter vilka vi sammanfattat i en ABC-modell är: adding value, barrier to entry och cost saving. De tre aspekterna har sin utgångspunkt i de tre teorier vi ansett varit mest centrala i vår uppsats. Adding value härstammar från Melins varumärkesstrategiteori, barrier to entry har sin utgångspunkt i Porters generiska strategier och cost saving grundar sig främst på Harts miljöstrategiteori. Då de två certifieringarna till olika grad uppfyller de krav vi och teorierna anser utgör en strategisk konkurrensfördel har vi dragit den slutsatsen att de inte fullt ut uppfyller dessa krav idag, men att de har förutsättningar att göra det i framtiden.

Författare

Anna Thomasson Odd Stenshed

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..