Sök:

?Metaforen? Priskrig ? En undersökning av priskriget i elektronikbranschen.


Metaforen priskrig är en term som används för att beteckna kombinationen av en intensiv konkurrens och rivalitet mellan olika aktörer samtidigt som en serie sänkningar av produkters priser. Aktörer sänker sina priser, varpå övriga i priskriget genomför motsvarande prissänkningar till följd av någon sänker priserna ytterligare och handlingen upprepas.Denna uppsats syfte är att undersöka det rådande priskriget inom elektronikbranschen och att utsätta branschen för en omläsning. Vi vill undersöka hur de olika återförsäljarna och ledarna inom dem agerar i priskriget, målet är inte att finna svar eller sanningar utan snarare belysa vad som sker i branschen. För att lyckas med detta har vi presenterat relevanta källor, gjort en skrivbordsanalys och utfört en kvalitativ studie med intervjuer. I vår empiri står vi under texten och arbetar som professionella översättare för att på ett så verklighetstroget vis spegla materialet vi fått från våra intervjuer. I vår analys ställer vi sedan empirin mot den teoretiska referensramen genom en omläsning som vi utför genom en narrativ berättelse. Det narrativa fortsätter sedan i vår slutsats och det är vår förhoppning att det kommer hjälpa läsaren att tolka texten på ett annat vis.

Författare

Fikret Buqa Christofer Hammarström

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för Data- och affärsvetenskap (IDA)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..