Sök:

Mer än bara nötter - Revitalisering av OLW

s nötmixer

SammanfattningOLW har under en längre period velat utveckla sitt innovativa arbete inom kategorin snacksnöt-ter. De påbörjade ett arbete för att kunna matcha nya produkter bättre mot konsumtions- och köpbeteende. Denna studie hade som syfte att komma fram till två nya koncept inom kategorin snacksnötter och produktionslinjen nötmixer baserat på insikter inom konsumtions- och köpbete-ende. Målet var att få kategorin snacksnötter att växa. Studien genomfördes genom analys av marknadsundersökningar, samt genom direktobservationer. Efter analysen identifierades viktiga konsumentbehov som gjorde det möjligt att segmentera snacksnötmarknaden i två segment. Ba-serat på insikter om konsumentbehov samt brainstorming och benchmarking togs det fram flerta-let koncept i dessa två segment. Dessa värderades sedan mot behoven och slutligen valdes ett koncept inom Segment 1 och två koncept inom Segment 2. Det presenterades således tre koncept i resultatet på grund av att två koncept uppfyllde behoven lika bra inom Segment 2. I Segment 1 presenteras konceptet Nötmix Naturell. Detta koncept grundade sig väldigt mycket på att den hälsotrend, som kom upp under tidigt 2000 ? tal, användes i stor utsträckning som ett konkur-rensmedel. I Segment 2 presenterades koncepten Nötmix Cheeze och Nötmix Svenska Örter. Således två koncept som anpassades till OLW:s tidigare produkter

Författare

Bojan Kolak Mikael Lundin

Lärosäte och institution

KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..