Sök:

Mental träning och gruppdynamik

Vad har tränare för syn och hur går de tillväga?

Syfte och frågeställningarStudiens syfte har varit att ta reda på vad idrottstränare har för syn på mental träning och gruppdynamik. Vi ville även ta reda på vad de aktiva anser vara viktiga egenskaper samt vad de har upplevt som negativa egenskaper hos sina tränare när det gäller mental träning och gruppdynamik.Vilken syn har de intervjuade tränarna på gruppdynamik?Vilken syn har de intervjuade aktiva på gruppdynamik?Hur går tränare tillväga för att främja en bra gruppdynamik?Vilken syn har de intervjuade tränarna inom på mental träning?Vilken syn har de intervjuade aktiva på mental träning?Hur kan tränare gå tillväga för att hjälpa sina aktiva med mental träning?MetodVår förundersökning innan huvudstudien bestod av en enkät, en intervju och en genomgång av litteratur. Därefter har vi valt att intervjua åtta personer för att få svar på studiens syfte. För att dels få ett så brett material, dels få med så mycket av de intervjuades aspekter av området användes öppna frågor i intervjuerna. Fyra tränare och fyra aktiva intervjuades.ResultatDe intervjuade tränarna tycker att gruppdynamik är viktigt och de jobbar för att främja detta, bl a genom att arbeta med olika teambuildingsövningar och genom att försöka hitta på saker på sidan av idrotten. Mental träning är mer diffust än gruppdynamik och används inte medvetet i så stor utsträckning inom lagidrott. Däremot anser både tränare och aktiva att det personliga samtalet är viktigt.SlutsatsVår studie visar att det är värdefullt med en bra gruppdynamik för att stärka de enskilda aktivas mentala styrka och det är en fördel med mentalt starka spelare för att skapa en bra gruppdynamik. Över lag har tränare en positiv syn på mental träning och gruppdynamik, dock arbetar de ganska olika för att främja dessa i sina lag.

Författare

Helena Sundh Jessika Forsberg

Lärosäte och institution

Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..