Sök:

Medlaren i fokus

Upplevelsen av att genomföra medling vid brott


Bakgrund: Forskning pa?visar pa? skolor som arbetsplats en o?kad stressniva? och minskat va?lbefinnande. Fokus i denna studie var utifra?n detta att underso?ka hur rektorn i sin ledarrollresonerade kring motivation och personalens va?lbefinnande pa? arbetsplatsen ur ett salutogent perspektiv samt att se om rektorns fo?rsta?else av dessa begrepp ansa?gs vara ett redskap i den kommunala grundskolan fo?r att utveckla sin personal.Syfte: Studien utforskade hur rektorer i kommunala grundskolan uppfattade att de motiverade sin personal och skapade va?lbefinnande pa? arbetsplatsen.Metod: Elva kvalitativa intervjuer med rektorer gjordes. Data analyserades genom en kvalitativ inneha?llsanalys. Studien hade ett salutogent teoretiskt perspektiv.Resultat: Rektorerna sa?g motivation och va?lbefinnande som viktiga drivkrafter. Deras personal drevs av en va?xelverkan mellan inre och yttre faktorer och rektorerna uppgav att dei sin ledarroll beho?vde vara tillga?ngliga och lyho?rda. Formella och informella mo?ten framho?lls av rektorerna som den fra?msta resursen i att pa?verka, uppmuntra och se personalens behov. Tillit, relation och delaktighet sa?gs som grundfo?rutsa?ttningar fo?r skapandet av motivation och va?lbefinnande.Slutsats: Rektorerna upplevde att de med ha?nsyn till inre-, yttre pa?verkansfaktorer samt ma?l och uppdrag, hade en stor pa?verkan pa? sin personal. De stra?vade efter att a?stadkomma en arbetsplats som ocksa? skapade motivation och va?lbefinnande.Nyckelord: Motivation, va?lbefinnande, motivational workplace, motiverande ledarskap, salutogenic, health 

Författare

Annie Avermark

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..