Sök:

Medieteknikers attityd gentemot riktad reklam online


Idag är det vanligt att reklamen du tar del av online är riktad. Genom att använda din personliga information och sökhistorik online kan företag rikta reklam efter din målgrupp. Medvetenheten om att detta sker varierar mycket och beror oftast på utbildning och intresse för området. Denna studie var ämnad att undersöka attityden mot riktad reklam hos målgruppen medieteknikstudenter på Kungliga Tekniska högskolan. Med en utbildning inom medieteknik får dessa studenter en större insikt i relationen mellan människa och medier, vilket kan komma att vara intressant för studien. Tidigare undersökningar visar nämligen att det finns ett samband mellan kunskap och attityd när det gäller riktad reklam, studien undersöker om detta stämmer inom målgruppen medietekniker. Med inspiration från opinionsundersökningar använde denna studie sig av både enkäter och intervjuer för att besvara dess frågor. Under den kvalitativa delen av studien lyfte de svarande fram ett bredare perspektiv inom området vilket visade på en djupare förståelse för ämnet. Resultatet visade att attityden hos medietekniker på KTH skiljer sig internt, även om kunskapen inom riktad reklam är hög så var målgruppen övervägande positiv. Denna studie bekräftade därför inget samband mellan kunskapsnivå och attityd inom den målgrupp som undersökts. Vidare inleddes då en vidare analys i vad som också kunde komma att spela roll i utformningen av sin attityd mot riktad reklam. Vilket landade i att inställningen till huruvida Internet är ett offentligt eller privat forum var en viktig faktor. Det som även var en viktig aspekt är vad personen anser är privat information i allmänhet samt hur inställningen till reklam ser ut generellt.

Författare

Jonathan Söderin Lisa Torekull

Lärosäte och institution

KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..